Direksiyon
Sınavı Sürücü Adaylarının Kabusu Oldu
Milli Eğitim
Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği kapsamında sürücü
adaylarında tek seferde iki araç arasına park yapma, rampadan kalkış yaparken
stop ettirmeme gibi şartlar aranıyor.
Türkiye'de direksiyon sınavlarındaki başarı
oranının yüzde 80-95 arasında olduğunu, yönetmelikle getirilen uygulamalarla bu
oranın Avrupa Birliği (AB) ortalaması olduğu belirtilen yüzde 45'lere
getirilmek istendiğini belirten Özel Sürücü Kursları Konfederasyonu Başkanı Dursun
Önal, "Milli Eğitim Bakanlığı'nda (MEB)sürücü kurslarına bakmakla mükellef
genel müdür var, daire başkanı, şube müdürü var, teknik elamanlar var. Bunların
hiçbirisi bir trafik eğitimi alarak oraya gelmemişlerdir. Zaten üniversitelerde
trafik eğitimi verilen bir bölüm yok. Yönetmeliği çıkaran bürokratların tamamı
siyaseten oralara gelip atanıyorlar. Direksiyon sınavlarında başarı oranı yüzde
30'a düştü." dedi.
Dursun Önal, artık sürücü belgesi almanın çok
kolay olmadığını belirtti. Direksiyon sınavında heyecanlanıp aracı stop ettiren
sürücü adayı, 60 lira para verip yeniden sınava girmek zorunda kaldığını
söyledi. Ülke genelinde 3 bin 500 civarında sürücü kursunun faaliyet
gösterdiğini, kurs yöneticilerinden direksiyon sınavıyla alakalı şikayet
aldıklarını belirten Özel Sürücü Kursları Konfederasyonu Başkanı Dursun Önal,
29 Mayıs 2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Millî Eğitim
Bakanlığı Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği'ne tepki gösterdi.
GERİ GERİ GİDERKEN DÖRTLÜLERİ YAKMADI DİYE
ELENEN ADAYLAR VAR
Konfederasyon olarak gelen şikayetlere
kayıtsız kalmadıklarının altını çizen Önal, "Gelen şikayetleri
sıralayarak, üyelerin ve kurs sahiplerinin varsa başka taleplerini alarak Milli
Eğitim Bakan’ına, BİMER’e gerekli yazıları yazma kararını almış bulunmaktayız.
Yürürlükte olan 'Uygulama (direksiyon) sınavı' rezaleti ne olacak? Sınavda,
'geri geri giderken dörtlüleri yakmadın' diye aday bırakan görevliler ne
olacak? Hakkı, haksız yere gasp edilen aday ne olacak? 12 saat uygulama
dersinin 6 ders saatini simülatör başında uygulayan ve bunu uygun bulan resmi
ve sivil kişilerin trafik konusundaki ahlaki değerlerini nasıl ölçeriz? Ticari
hayatta satılan ürün için şu kadar demirbaşın olacak şartı var mıdır? B sınıfı
4 araç bulundurma şartını hangi akıllı ortaya atmış ve kabul ettirmiştir?
Uygulama sınavı sırasında meydana gelen trafik kazalarında, ölüm ve pert
işlemlerinde tazminatları kim ödeyecek. Sınav ücretlerinde, sınav sırasında
olabilecek kazalar için fon ayrılmalı ve kasko düzenlenmelidir. Bu talebimizi
yetkililere duyuramadık. Can kaybında tazminat 70 bin lira, araçta 4 kişi var.
Allah korusun. Sınav görevlisinin tecrübesizliğinden frene basamamasından veya
heyecanından olay meydana gelirse ölüm ve yaralıların tazminatını, araç
masrafını kim ödeyecek? Bu masrafın altından kim kalkacak?" diye sordu.
DİREKSİYON SINAVLARINDA BAŞARI ORANI YÜZDE
95'Tİ HEDEFLERİ; YÜZDE 45'E DÜŞÜRMEK
Dursun Önal, 2014 ve 2015 yıllarındaki trafik
kazalarının artması, Ramazan Bayramı tatilinde yaşanan acılarda 29 Mayıs 2013
MTSK Yönetmeliği'nin rolünün bulunduğunu öne sürdü. Direksiyon sınavlarında
yaşanılan aksaklıklara dikkat çeken Özel Sürücü Kursları Konfederasyonu Başkanı
Dursun Önal, şunları söyledi: "İki araç arasına park, çizgiye paralel
durma, aracı bir defa stop ettirenin başarısız sayılması trafikteki kazaları
azaltmıyor. MEB'de sürücü kurslarına bakmakla mükellef daire başkanlığı, genel
müdür, şube müdürü ve teknik elamanlar var. Hiçbiri trafik uzmanı değil.
Siyaseten atanıyorlar. Direksiyon sınavlarında başarı oranı yüzde 80 ile 95
arasında değişiyordu. AB ülkelerinde oranın yüzde 45-55 arası olduğu için
Türkiye'de böyle olmalı diye hedefleniyor. Bu kanunda yok, yönetmelikte yok
sürücü kurslarıyla alakalı bir genelge yazıyorlar, sınavda yapılacakları
sıralıyorlar. Yönetmelik çıktıktan sonra direksiyon sınavlarında başarı oranı
yüzde 30'lara düştü."
Sürücü adaylarının telaş içerisinde ve
tedirgin olduğunu aktaran Dursun Önal'a göre; tedirginlik başarısızlığı
artırıyor. İki araç arasına park etme uygulamasını da eleştiren Önal, "Bir
aracın sığacağı alana koni koyuyorlar, bu konileri araç olarak düşünülmesi
isteniyor. Sürücü adayı bu arada heyecanlanıp aracı stop ettirirse eleniyor.
İki koni ve kaldırıma paralel olarak park edilmesi isteniyor. Hakkari'den
Karadeniz'e ülke genelinde 1 milyon kilometre yapmış bir sürücüyüm. Bu
kurulların trafikte karşılığı yok. Üniversite ve kamu personeli seçme
sınavlarında adaylardan 16 ile 22 lira ücret alınırken sürücü adaylarından
yazılı için 60, direksiyon için de 60 olmak üzere 120 lira alınıyor. AB
ülkelerinde maksimum 75 lira alınıyor. Avrupa ülkelerinde araç, yakıt ve tüm
masraflar sınav merkezine ait. Bizde araç da yakıt da masraflar da sürücü
kursuna ait. Tazminatlarda da muhatap sürücü kursları. Ülkemizde beyefendiler
adaydan 120 lira alıyor, ne yapıyor yaraları? Beş yıldızlı otellerde toplantı,
AB ülkelerine gezi düzenliyorlar. Aday sınavda kalınca 60 lira daha ödemek
zorunda. Araç kullanırken kural ihlali yapan sürücü adayları elensin, ancak
rampada veya park ederken heyecanlanarak aracı stop ettiren adaylar elenmemeli."
şeklinde görüşlerini dile getirdi.
(CİHAN)