MOTORLU
TAŞIT SÜRÜCÜLERİ KURSLARI İLE İŞ MAKİNELERİ KURSLARI SEKTÖR RAPORU
A-
MTSK yöneticilerinden Konfederasyonumuza Bakanlığımıza iletilmek üzere
belirlenen acil konular:
a)
Direksiyon Usta Öğreticisi temini özellikle kırsal kesimde imkansız hale
gelmiştir. İyi eğitilmiş lise
mezunlarına Usta Öğreticilik hakkının tekrar verilmesi talep edilmektedir.
b)
MTSK müdürleri 6 ders saati maaş karşılığı, 6 ders saati ücretli olmak üzere
haftada 12 ders saati derse girebilmektedir. Kurs müdürlerinin yaklaşık %70 i
Trafik ve Çevre Bilgisi ile Trafik Adabı dersine girmektedirler. Haftada 12
saat derse girebilme şartı program yapılabilmesini zorlaştırmaktadır.
Kurs müdürlerinin haftalık ders saatinin 20 saat olması talep edilmektedir.
c)
Ülkemizdeki ekonomik durum ve yabancı paraların aşırı yükselmesi
sonucu, 40.000 TL – 50.000 TL ye satın
alınan yeni direksiyon eğitim aracı şu
anda
95.00 – 120.000 TL ye alınabilmektedir. Kurumların bu yükün altında kalkması imkansız
hale gelmiştir. Yönetmeliğimizdeki 4 adet B s ertifikasınıfı direksiyon eğitim
aracı bulundurma zorunluluğunun 2 veya 3 e indirilmesi talep edilmektedir.
d) MEBBİS
girişlerinde taranmış fotoğrafı aktarırken çok sıkıntı çekiliyor.
Programın düzeltilmesi talep edilmektedir.
e) Elektronik
sınav sisteminde yabancı dil olarak Arapça ve Çince var. Yaygın dillerden
İngilizce, Almanca, Fransızca sisteme konmamıştır. Bu dillerin sisteme
konulması talep edilmektedir.
f)
Elektronik sınav merkezleri illere açılmıştır. Kırsal kesimlerde uzak
ilçelerin il merkezlerine ulaşması zor olmaktadır. Bu konuda talepler şöyledir:
ff – Uzak ilçelerin ortalama yakın bir ilçesine sınav
merkezi açılması,
fff – Bağlı olunan il merkezi dışında kursiyerler
kendilerine yakın olan illerde sınava girebilmesi,
g) Kursiyer
ilk kayıtta “B” sınıfı için manuel araca kayıt oluyor. Direksiyon çalıştırması
sırasında “B” otomatiğe geçmek istiyor. Böyle bir düzenlemeye ihtiyaç
duyulmaktadır.
h) MTSK
sertifikalarının sürücü belgesine dönüştürülmesi bilindiği gibi nüfus
müdürlüklerine verilmiştir. Nüfus müdürlüğü belge olarak sadece Sağlık Raporunu
istemektedir. Yönetmeliğimize göre hazırlanan birçok evrak istenmiyor, atıl
kalıyor. Bu konuda düzenlemeye ihtiyaç duyulmaktadır.
i)
Uygulama sınavları:
İ1- Uygulama sınavında “iki araç arasına park” ın
trafik kazalarında ne gibi önleyici tedbir getirdiği sektörümüzce
anlaşılamamıştır. Emniyet Genel Müdürlüğüne resmi yazı ile Ülkemizde iki araç
arasına park yapamamaktan dolayı kaza oranı nedir diye sorduk. Cevap olarak
böyle bir kaza yok denildi. Bu durumda iki araç arasına park sırasında çizgiye
bastın başarısızsın, tretuvara lastik değdi
başarısızsın ne anlama geliyor diye soruluyor. (Kurslar ve vatandaşlar, bu
uygulamanın sınav ücreti toplama planı olduğu kanaatini belirtmekteler.)
İ2- Uygulama sınavı sırasında yaptırılan “ani fren”
işlemi araçlara büyük hasar vermektedir. Uygulamanın kaldırılmasını talep
ediyoruz.
İ3- Uygulama sınavında “tablet uygulamada” 9.5.15.
maddeye göre geri Park Etme Davranışı nın tekrar düzenlenerek adaylara hamle
değil süre tanınmalıdır.
İ4- Uygulama sınavında adayın aracı stop ettirmesi
halinde başarısız sayılması, adayların şiddetli tepkisine neden olmaktadır. Bu
nedenle stop sayısının 3 olarak düzenlenmesi talep edilmektedir.
İ5- Uygulama sınavlarının hafta içine
yaygınlaştırılması için çalışma yapılması dileğimizdir.
İ6- Uygulama sınavında başarısız adaylara 2 ders saati
eğitim verilmesi istismar edilmektedir. Bu dersler verilmeden ders ücretinin
alındığı duyumları gelmektedir. Bu maddenin kaldırılması talep edilmektedir.
J) İş Makineleri İle İlgili Taleplerimiz:
J1- 23.05.2018 tarihli
Yönerge değişikliği ile kursiyerlerin derslere devamlarının kontrolü ve tespiti
istenmiştir. Bu uygulama orta öğretim öğrencilerine yapılan uygulamaya
benzemektedir. İş Makinelerine başvuran kişilerin %90 ı fabrikaların
çalışanlarıdır. Fabrikalarla protokol yaparak dersler orada verilmektedir.
Denetime gelen kişiler bu konuları bilmedikleri için usulsüz raporlar tutulmaktadır.
Ayrıca bu kursiyerlerin önemli bir kısmı iş makinelerini fabrikalarda kullanan
kişilerdir. Konuya vakıfdırlar. 72 ders saati ders alacaksınız dendiğinde
itirazlar yükselmektedir. Teorik ders denetim konusunun yeniden düzenlenmesi
zaruridir.
J2- İş Makineleri ders saatleri için önerimiz:
Teorik Ders Saati 16
Araç Başı Teorik Ders saati 16
Uygulama Ders Saati:
Forklift, Kazıcı Yükleyici, Loder, Ekskavatör için 8
ders saati,
Raylı Sistem, Vinç, Personel Yük Yükseltici için 6
ders saati,
Olmasını arz ve teklif ederiz.
B- Genel Müdürlüğümüzün bir
genelgesi ile MTSK Yönetmeliğinin 4. ve 17/c Maddelerine aykırı işlem
07.01.2016 tarihinden beri devam etmektedir. Bu konudaki bilgi ve belgeler
aşağıdaki gibidir.
BİMER
13.10.2017
BAŞBAKANLIK İLETİŞİM MERKEZİ BAŞKANLIĞINA
ÖZÜ: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları
Motorlu Taşıtlar(MTSK) Yönetmeliği Uygulamasındaki hata.
BİLGİ: MTSK Yönetmeliğinin 4/ e maddesi ile
17.maddelerinin tanımları:
Tanımlar MADDE 4 – (Değişik:RG-5/12/2015-29553)3
e) Eğitim ve sınav aracı (“C” sınıfı sertifika için):
Azami yüklü ağırlığı 12.000 kilogramdan fazla yük taşımak için imal edilmiş
çift fren, çift debriyaj sistemli kamyonu,
Direksiyon eğitim araçları MADDE 17 – (1) (Değişik:
RG-7/3/2017-30000)
Kurslarda uygulanan sertifika sınıfı programına göre;
a) “B” sertifika sınıfı için en az dört direksiyon
eğitim ve sınav aracı (en az bir tanesi manuel şanzımanlı olmak üzere, manuel
veya otomatik şanzımanlı),
b) “M”, “A1”, “A2”, “A” ve “B1” sertifika sınıfları
için en az birer direksiyon eğitim ve sınav aracı (en az bir tanesi manuel
şanzımanlı olmak üzere manuel veya otomatik şanzımanlı),
c) “F”, “C”, “C1”, “CE”, “D1” ve “D” sertifika
sınıfları için en az birer direksiyon eğitim ve sınav aracı, bulunması
zorunludur.”
şeklindedir.
Yönetmelik hükümlerine göre, C sınıfı sertifika aracı
kursta demirbaş olmak zorundadır. Bu aracın yüklü ağırlığı en az 12 ton
olmalıdır. CE sınıfı araçta kurumun demirbaşı olmalıdır. Aksi takdirde, bu
demirbaşlardan hangisi eksik ise “o” sertifika sınıfında kuruma ruhsat
verilemez.
BELGE: Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları
Genel Müdürlüğünün 07.01.2016 tarih ve E- 183839 SAYILI YAZISI İLE
VALİLİKLERE mtsk Yönetmeliğine aykırı tamim gönderilmiştir. Bu tamim ile
“ruhsat verilemeyecek kurumlar” yetkisi olmadığı halde “CE” sınıfı veya “C”
sınıfı belge vermektedirler. Bu uygulama suç teşkil etmektedir.
Genel Müdürlük Yazısı:
TALEPLERİMİZ:
1- Bu
konuda Milli Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumlarına yazdığım yazılara cevap
alamadım.
2- MTSK
Yönetmelik maddelerine göre, C sınıfı sertifika aracı ile CE sınıfı sertifika
aracı kurumun demirbaşı olmak zorundadır. (md.17)
3- Belgenin
9. Maddesi CE sınıfı aracı demirbaş araç zorunluluğundan çıkartıyor. C sınıfı
araca motorsuz bir römork taktırarak CE sınıfı yerine kullandırıyor. CE sınıfı
demirbaş araç alan üyelerimiz karşısında haksız rekabeti Bakanlık ortaya
çıkartıyor.
4- MTSK Yönetmeliğinin 4/e maddesi C sınıfı için yüklü ağırlığı en az 12 ton diyor. Piyasada kullanılan CE sınıfı araçların %90 ı römorkun kısa şaseli bir çekici ile çekilmesi şeklindedir. Kısa şaseli çekicilere 12 ton yük yüklenemez. Şasesi üzerine karoser konamaz.
Dursun ÖNAL
Başkan